Sociologie
Česká veřejnost a sucho 2018
Nový výzkum přináší dosud nejpodrobnější sondu do postojů a chování české veřejnosti v oblasti sucha. Více než dvou a půl tisíce dotazovaných jsme se ptali, jak vnímají sucho, jaká opatření pro boj se suchem podporují a jak jsou ochotni se sami do aktivit proti suchu zapojit.
Vychází kniha "Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí"
Kniha nabízí přehled toho nejdůležitějšího z průzkumů českého veřejného mínění v oblasti ochrany přírody a životního prostředí, a doplňuje zjištění z nového rozsáhlého výzkumu. Zájemcům je k dispozici na stránkách Munispace.
Vyšlo nové "zelené" číslo Sociálních studií!
Přístupy (pohledy) zaměřené na chování v oblasti environmentalismu, tak by se dal přeložit podtitul před Vánoci vydaného anglického čísla Sociálních studií 2015/3.
Česká veřejnost a změna klimatu 2015
Reprezentativní výzkum Katedry environmentálních studií FSS MU podrobně zkoumal, jak Češi vnímají globální změnu klimatu a jaké aktivity v oblasti ochrany klimatu jsou ochotni podpořit.
Human-Animal Studies: Sociologie lidsko-zvířecí interakce a vztahů
Sociologové připomínají, že obrázek lidské společnosti je bez zvířat vždy neúplný. Článek představuje nový proud sociologie, který se zabývá např. hnutím za práva zvířat, vztahem k domácím zvířatům či profesemi pracujícími se zvířaty.
Sociologický časopis: Environmentálně orientované motivace a potenciál zklamání
Hana Librová se ve své studii zamýšlí nad tím, odkud se bere "zelená únava", tedy pocit zklamání a vyhoření patrný u některých lidí dlouhodobě se angažujících v ochraně životního prostředí.
Envigogika: Vliv vnímání budoucnosti na budoucnost
Naše vize budoucnosti někdy vypovídají více o nás a o duchu (přítomné doby), než o budoucnosti samotné. Ve svém článku Jan Labohý a Bohuslav Binka popisují, "jaký dopad může mít sdílené vnímání budoucnosti na budoucnost samotnou."
Pomalost v ekonomice – možná odpověď na rizika výkonové společnosti
Neustálé zrychlování výkonu a produkce klade otázku po limitech a hrozbách v otázkách kvality života ve všech jejích dimenzích a krásách. Rovněž tak nabízí relevantní psychologické problémy ve vztahu k ekonomice, a v této souvislosti poukazuje na nedostatek nestrukturovaného času, tedy času, který můžeme věnovat svému žití, radosti z neopakovatelnosti života.
Ekolist: CVVM: Více jak polovina dotázaných je s životním prostředím spokojena
"Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) provedlo dotazníkový průzkum, ve kterém zkoumala spokojenost lidí s životním prostředím v místě jejich bydliště a obecně v České republice."
Víte, proč má Český portál ekopsychologie ve svém logu zeleného muže?
Protože se v něm stejně jako v ekopsychologii prolíná to lidské a přírodní. Jedním z klíčových témat ekopsychologie je kontakt s přírodním světem a zelený muž ztělesňuje jak přírodní svět, tak důležitost našeho spojení s ním. Možná jste si všimli, že z úst zeleného muže vyrůstají zelené výhonky – a jedna z našich hlavních otázek přitom zní, jak s veřejností mluvit o přírodě a životním prostředí. A konečně, příroda kolem nás i v nás si zaslouží vnímavost a respekt, a my se budeme na našich stránkách opakovaně vracet k tématu, proč lidé (ne)chrání životní prostředí.
Zelený muž je nicméně symbol zahalený tajemstvím a je mnoho způsobů, jak ho interpretovat. Pokud se o zelených mužích chcete dozvědět víc, doporučujeme českou Wikipedii, povedenou bakalářskou práci Anny Němcové nebo ukázku z knihy "Cestami zelených mužů".
Logo Zeleného mužu pro nás vytvořila grafička Jana Kudrnová, kterou nám doporučili ze Sedmé generace.