Články



Zelená terapie

Pavla Koucká  |  6. 5. 2008  |  Články >

Působí relaxačně a ozdravně, dokáže však zlepšit i naše kognitivní funkce, inspiruje nás. A kdo to vlastně je? No přece příroda.

celý článek >

0 komentářů >




Obraz zvířete v pohádkách

Pavla Koucká  |  6. 5. 2008  |  Články >

„Zajíc se lišce vysmál,“ říká pohádka. Ale vysmál se skutečně zajíc lišce? Nebo to byl člověk s vlastnostmi zajíce, který se vysmál lišákovi z vedlejšího paneláku?

celý článek >

0 komentářů >




Rozumíte vztahům lidí k přírodě? Test ekopsychologického myšlení

Jan Krajhanzl  |  1. 3. 2008  |  Články >

Tento původní test nemá troufalost nabízet jediné správné odpovědi. Spíše vás chce pozvat k zamyšlení nad otázkami vztahu k přírodě a nabídnout vám výsledky u nás nepublikovaných empirických šetření.

celý článek >

0 komentářů >




Děti potřebují pro svoji hru přirozené venkovní prostředí

Marek Franěk  |  20. 1. 2008  |  Články >

Jedním z  negativních rysů dnešního životního stylu je, že lidé tráví většinu svého volného času i pracovní doby v místnostech a pobyt ve venkovním přírodním prostředí  značně omezují. Tato neustále se prohlubující negativní tendence může vážným způsobem ohrozit nastupující generace a jejich zdravý vývoj.

celý článek >

0 komentářů >




Láska ke krajině

Pavla Koucká  |  13. 9. 2007  |  Články >

Věčným tématem psychologie jsou lidské city a vztahy – k partnerům, dětem, přátelům i nepřátelům. Někdy též uvažujeme o vztahu lidí k věcem či obecně k majetku, o citovém poutu k domácím mazlíčkům. A co náš vztah k lesům, loukám, polím či městům?

celý článek >

0 komentářů >




Miláčci i otroci

Pavla Koucká  |  14. 8. 2007  |  Články >

S Beníčkem ráno na injekci, pak procházka v parku, koupit něco na zub... mnozí pejsánkové si žijí vskutku královsky. Jejich stíny - zvířata ve velkochovech -naopak můžeme přirovnat ke galejníkům. Otročí lidé zvířatům, nebo ona jim? Kdo je miláček a kdo je otrok?

celý článek >

0 komentářů >




Joseph Cornell: Naslouchat přírodě, cesty k hlubšímu prožívání přírody

Jan Froněk  |  6. 6. 2007  |  Články >

Joseph Cornell je žijící legenda světové environmentální výchovy. Zalistujme volným překladem s výpisky z německého vydání jeho inspirativní knihy Naslouchat přírodě, Cesty k hlubšímu prožívání přírody (anglický originál Listening to Nature. How to Deepen your Awareness of Nature, USA: Dawn Publications, 1987).

celý článek >

0 komentářů >




Kahn, Kellert: Děti a příroda: psychologická, sociokulturní a fylogenetická zkoumání

Pavel Skála  |  27. 5. 2007  |  Články >

Peter H. Kahn a Stephen R. Kellert připravili k vydání sborník, která nabízí pohled řady odborníků na vývoj dětského vztahu k přírodě. Kniha se jmenuje Děti a příroda: psychologická, sociokulturní a fylogenetická zkoumání (v originále Children and nature: psychological, sociocultural and evolutionary investigations). Přinášíme vám volný překlad z jejího úvodu.

celý článek >

2 komentáře >




Přesvědčení a osobní vztah člověka k přírodě

Jan Krajhanzl  |  25. 5. 2007  |  Články >

Environmentální výchova, ekologická etika, environmentalistika, zelená politika a vůbec související společenské dění je možné sledovat jako pronášení, šíření, provolávání a klání rozmanitých pravd. Můžeme například zaslechnout: „Každý přírodní zdroj je v principu vzácný,“ (Bedřich Moldan), „Bohové země se probouzejí, nastává čas změn,“ (Václav Cílek), ...

celý článek >

0 komentářů >




Anketa: Co pro vás znamená "vztah k přírodě"?

Jan Krajhanzl  |  16. 4. 2007  |  Články >

Na otázky „Jak byste za sebe definovali pojem vztah k přírodě, jak tomuto sousloví rozumíte?“ a „Podle čeho se dá podle Vás usuzovat, jaký má kdo vztah k přírodě?“ odpovídají Václav Cílek, Jan Činčera, Hana Horká, Jana Dlouhá, Naďa Johanisová, Aleš Máchal, Pavel Žďárský, Pavel Sirůček, František Skála a Emilie Strejčková.

celý článek >

1 komentář >








Víte, že informace mohou změnit chování lidí k životnímu prostředí jen málokdy?

Zahraniční studie od 80. let průběžně dokazují, že samotné znalosti mají jen minimální vliv na postoje, a ty mají jen dílčí vliv na chování (Bell, 2001, McGonigal, 2011). Pokud si tedy lidé rozšíří své znalosti, neznamená to, že „půjdou do sebe“ a „začnou se chovat správně“. Výsledky zahraničního výzkumu, který upozorňuje na tuto nepříjemnou skutečnost, potvrzuje i aktuální výzkum v České republice (Hromádka, 2010). Informace jsou tedy důležitou součástí environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, ale samy o sobě nestačí.

archiv >