Články



Hledání společného rámce environmentální výchovy

Jan Činčera  |  28. 2. 2009  |  Články >

Ukazuje se, že odpovědí na to, jaké znalosti, postoje a dovednosti jsou potřeba k harmonickému soužití s životním prostředí, je celá řada. Environmentální výchova tak připomíná spíše než jeden výchovný směr volný rámec pro větší množství přístupů, odlišujících se ve vymezení svých dílčích cílů i metodik. Co vlastně mají tyto směry společného a lze mezi nimi najít nějaké obecnější rysy?

celý článek >

0 komentářů >




Gary Snyder: Znovu v ohni, eseje

Jan Krajhanzl  |  26. 10. 2008  |  Články >

Citáty z knihy Garyho Snydera "Back on the Fire: Essays" (Shoemaker&Hoard, 2007).

celý článek >

0 komentářů >




Ekopsychologie: psychologie pro časy environmentálních problémů

Jan Krajhanzl  |  10. 10. 2008  |  Články >

„Chování k životnímu prostředí a vztah k přírodě přece nejsou psychologická témata,“ zazní občas z jiných oborů. Podobně se říkávalo, že ochrana životního prostředí je polem přírodovědných disciplín, a společenské vědy jako ekonomie, filosofie, etika a sociologie nemají lézt „exaktním“ vědám do zelí. Zdá se, že časy se mění...

celý článek >

0 komentářů >




William Anderson: Zelený muž. Archetyp naší jednoty se Zemí

Jan Froněk  |  28. 9. 2008  |  Články >

Podle některých názorů ožívá Zelený muž v našem vědomí právě proto, aby vyvažoval nedostatky v našem vztahu k přírodě. Proto přinášíme „nekoordinované zápisky“ z knihy Williama Andersona "Green Man: The Archetype of Our Oneness with the Earth".

celý článek >

0 komentářů >




Terapie pro umírající planetu

Eva Literáková  |  13. 7. 2008  |  Články >

Terrance O’Connor se ve své kapitole knihy "Ecopsychology: Restoring the Earth, Healing the Mind" zamýšlí nad smyslem terapie a zodpovědností terapeuta v současném světě. Přinášíme to nejzajímavější z autorových úvah.

celý článek >

0 komentářů >




Tak už jsme šťastní?

Eva Literáková  |  13. 7. 2008  |  Články >

Alan During ve své kapitole knihy "Ecopsychology: Restoring the Earth, Healing the Mind" připomíná, že konzum nejen že nepřináší spokojenost, ale navíc nám zabírá spoustu volného času, odtrhává nás od vztahů a tím nás v podstatě činí méně šťastnými. Tady jsou hlavní myšlenky Duringovy eseje.

celý článek >

0 komentářů >




Technologie, trauma a divočina

Eva Literáková  |  13. 7. 2008  |  Články >

Klinická psycholožka Chellis Glendinnig o sobě mluví jako o sociální kritičce, která zkoumá vliv (průmyslových) technologií na lidství. Byla také jedním z prvních, kteří se snažili aplikovat psychologii traumat a závislostí do kontextu ekologické krize. Pokud chcete na dálku zalistovat její kapitolou z knížky "Ecopsychology: Restoring the Earth, Healing the Mind", tady je shrnutí toho nejdůležitějšího.

celý článek >

0 komentářů >




Ochrana přírody: Co v nás vyvolává bezmoc?

Petr Balous, Petra Průchová  |  31. 5. 2008  |  Články >

Co bezmocnost spouští a jak se s ní lze vyrovnat? Sebezpoznávací cvičení, které probíhalo v rámci kurzu Osobní vztah člověka k přírodě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

celý článek >

0 komentářů >




Ochrana přírody: Co v nás vyvolává pocity viny?

Lucie Kadrnožková, Olga Daranská  |  31. 5. 2008  |  Články >

Studentky kurzu Osobní vztah člověka k přírodě Filozofické fakulty univerzity Karlovy se zamýšlejí nad pocity viny spojenými s ochranou životního prostředí.

celý článek >

0 komentářů >




Vztah k přírodě? Jenže, co je "příroda"?

Jan Krajhanzl  |  11. 5. 2008  |  Články >

Pokud je řeč o "vztahu k přírodě", co to znamená "příroda"? Není lepší mluvit o vztahu k prostředí nebo životnímu prostředí? Úvaha o  vymezení "přírody" v kontextu vztahu k přírodě.

celý článek >

0 komentářů >








Víte, že informace mohou změnit chování lidí k životnímu prostředí jen málokdy?

Zahraniční studie od 80. let průběžně dokazují, že samotné znalosti mají jen minimální vliv na postoje, a ty mají jen dílčí vliv na chování (Bell, 2001, McGonigal, 2011). Pokud si tedy lidé rozšíří své znalosti, neznamená to, že „půjdou do sebe“ a „začnou se chovat správně“. Výsledky zahraničního výzkumu, který upozorňuje na tuto nepříjemnou skutečnost, potvrzuje i aktuální výzkum v České republice (Hromádka, 2010). Informace jsou tedy důležitou součástí environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, ale samy o sobě nestačí.

archiv >