Human Ecology Review: The Emerging Field of Conservation Psychology

30. 8. 2013  |  Všechny články  |  0 komentářů


Foto: Margot Gabel / flickr.com (Creative Commons)

Pokud vás zajímá, čím se zabývá conservation psychology, doporučujeme vynikající článek Carol D. Saunders ze speciálního čísla Human Ecology Review z roku 2003. Nikdo před ní nový obor tak výborně nepopsal.

Abstract: The growing recognition that the social sciences play a ke y role in conservation requires more efficient ways for working together toward a common mission. A new field of conservation psychology is proposed to create stronger con- nections between the natural and social sciences, between r esearch and practice, and between psychology and the other social sciences. The purpose of such a network is to conduct psychological research that is directly oriented toward the goal of environmental sustainability. To better understand the promise of conservation psychology, it is compared to other fields, such as conservation biology and environmental psychology. Potential conservation psychology research top- ics are discussed in relation to two broad outcome areas: a) motivating people to act in more environmentally-friendly ways and b) encouraging people to care about the natural world and their role in it. Within these outcome areas, r esearch can be focused at the individual or the group level. The type of research will range from more theoretical approaches to more applied, and examples are provided for such a continuum. The dynamic process by which social sci- entists and practitioners identify high-priority research ques- tions is another important aspect of conservation psychology.

Pokračování článku

Carol D. Saunders / Human Ecology Review (2003): The Emerging Field of Conservation Psychology




Jak citovat tento článek

SAUNDERS, Carol D. The emerging field of conservation psychology. Human Ecology Review [online].  2003, vol. 10, no. 2, pp. 137-149. Dostupný z: http://www.humanecologyreview.org/pastissues/her102/102saunders.pdf






Víte, že návštěvnost v přírodních rezervacích a národních parcích na různých místěch světa v celkovém trendu klesá?

Lidé dnes navštěvují parky přibližně o 20 % méně než v polovině osmdesátých let. Statistické analýzy vývoje návštěvnosti přitom ukázaly, že je zde úzká vazba mezi poklesem návštěvnosti a časem, který lidé tráví u televizí, počítačů, herních konzolí, v kině apod. (a také cenou benzínu, což je praktický a pochopitelný důvod). Čím více času tedy lidé tráví ve virtuálním světě, tím méně vyhledávají kontakt s divočinou.

Více najdete ve studiích Pergamse a Zaradic  (2006, 2007).

archiv >