Překlad
50 zážitků, které je dobré prožít do začátku puberty
Co by měly prožít všechny děti, než jim začne puberta? Inspirativní odpověď nabízí originální britská kampaň. Přinášíme překlad plakátu této kampaně s 50 zážitky, které by neměly dětem před nástupem puberty uniknout.
Gary Snyder: Znovu v ohni, eseje
Citáty z knihy Garyho Snydera "Back on the Fire: Essays" (Shoemaker&Hoard, 2007).
William Anderson: Zelený muž. Archetyp naší jednoty se Zemí
Podle některých názorů ožívá Zelený muž v našem vědomí právě proto, aby vyvažoval nedostatky v našem vztahu k přírodě. Proto přinášíme „nekoordinované zápisky“ z knihy Williama Andersona "Green Man: The Archetype of Our Oneness with the Earth".
Joseph Cornell: Naslouchat přírodě, cesty k hlubšímu prožívání přírody
Joseph Cornell je žijící legenda světové environmentální výchovy. Zalistujme volným překladem s výpisky z německého vydání jeho inspirativní knihy Naslouchat přírodě, Cesty k hlubšímu prožívání přírody (anglický originál Listening to Nature. How to Deepen your Awareness of Nature, USA: Dawn Publications, 1987).
Bedrník 2/2007: Téma psychologie
Na sklonku května 2007 vychází Bedrník, časopis pro ekogramotnost, jehož hlavním tématem je psychologie. Přináší články Jana Krajhanzla, Marka Fraňka nebo Emilie Strejčkové.
Kahn, Kellert: Děti a příroda: psychologická, sociokulturní a fylogenetická zkoumání
Peter H. Kahn a Stephen R. Kellert připravili k vydání sborník, která nabízí pohled řady odborníků na vývoj dětského vztahu k přírodě. Kniha se jmenuje Děti a příroda: psychologická, sociokulturní a fylogenetická zkoumání (v originále Children and nature: psychological, sociocultural and evolutionary investigations). Přinášíme vám volný překlad z jejího úvodu.
Víte, že informace mohou změnit chování lidí k životnímu prostředí jen málokdy?
Zahraniční studie od 80. let průběžně dokazují, že samotné znalosti mají jen minimální vliv na postoje, a ty mají jen dílčí vliv na chování (Bell, 2001, McGonigal, 2011). Pokud si tedy lidé rozšíří své znalosti, neznamená to, že „půjdou do sebe“ a „začnou se chovat správně“. Výsledky zahraničního výzkumu, který upozorňuje na tuto nepříjemnou skutečnost, potvrzuje i aktuální výzkum v České republice (Hromádka, 2010). Informace jsou tedy důležitou součástí environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, ale samy o sobě nestačí.