Praxe



Permakultura v mém pracovním životě (1. díl)

Jan Froněk  |  23. 2. 2013  |  Všechny články >

Jako pomůcka k vytváření chytrých systémů bylo permakulturou popsáno několik základních principů. Nejsem profesionální zahradník ani zemědělec, zkušenosti s permakulturními principy, které vám zde nabízím, pocházejí z práce s lidmi. 

celý článek >

0 komentářů >




Recenze knihy "Environmentální výchova v mateřské škole"

Tereza Valkounová (Vošahlíková)  |  13. 2. 2013  |  Všechny články >

Víte, jaká odborná publikace byla v loňském roce nejprodávanější knihou nakladatelství Portál? "Environmentální výchova v mateřské škole" od Elišky Leblové! Je to mimořádný úspěch. Pokud knížku zatím neznáte, přinášíme recenzi od Terezy Valkounové, ředitelky Asociace lesních mateřských škol.

celý článek >

0 komentářů >




Follow the Frog

19. 9. 2012  |  Všechny články >

Další vtipná, epická a zbrusu nová video pecka: "Následujte žábu!" Pokud chcete vědět, co můžete udělat pro deštné pralesy ANEBO vás zajímá, jak se dá lidem zábavně a přesvědčivě ukázat, co mohou udělat pro deštné pralesy, užijte si ty tři minuty dobře odvedené práce.

celý článek >

0 komentářů >




Ministerstvo životního prostředí ČR: Cíle a indikátory pro environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu

15. 1. 2012  |  Všechny články >

V roce 2011 vytvořila pracovní skupina složená zástupců ekocenter, akademické sféry a Ministerstva životního prostředí dokument, který popisuje cíle české environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty.

celý článek >

0 komentářů >




Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji

Tereza Valkounová (Vošahlíková)  |  14. 11. 2009  |  Všechny články >

Příspěvek se zabývá rolí a významem environmentální výchovy v předškolním věku dětí. Jako příklad dobré praxe je dále představen alternativní koncept předškolní výchovy – lesní mateřské školy, který s úspěchem funguje v Německu, Dánsku a dalších zemích. Výsledky zahraničních výzkumů dokazují potenciál této alternativy pro předškolní výchovu.

celý článek >

0 komentářů >




Efektivita environmentální výchovy a osvěty

Tereza Valkounová (Vošahlíková)  |  29. 4. 2009  |  Všechny články >

Zdá se, že environmentální výchova je všelék. Je však správně indikovaný a dostatečně účinný na všechny druhy „nemocí“, jimiž současný vztah člověka k životnímu prostředí trpí? Při široké škále cílů a metod environmentální výchovy je otázkou, které jsou skutečné účinné.

celý článek >

0 komentářů >




Hledání společného rámce environmentální výchovy

Jan Činčera  |  28. 2. 2009  |  Všechny články >

Ukazuje se, že odpovědí na to, jaké znalosti, postoje a dovednosti jsou potřeba k harmonickému soužití s životním prostředí, je celá řada. Environmentální výchova tak připomíná spíše než jeden výchovný směr volný rámec pro větší množství přístupů, odlišujících se ve vymezení svých dílčích cílů i metodik. Co vlastně mají tyto směry společného a lze mezi nimi najít nějaké obecnější rysy?

celý článek >

0 komentářů >




Vrba naslouchá, vrba vypráví: Střípek z ekonaratologie

Kateřina Jančaříková  |  12. 9. 2008  |  Všechny články >

Primárním úkolem učitelů environmentální výchovy je zprostředkovat žákům možnost pobytu v přírodě, komunikace s živým tvorem, ustoupit do pozadí a nechat je naslouchat a učit se od toho nejlepšího učitele, kterým je příroda sama. Tuto činnost může učitel pokorně doplňovat vyprávěním nebo čtením příběhů o přírodě, nasloucháním vyprávění žáků o tom, jak oni vnímají přírodu, co oni zažily.

celý článek >

0 komentářů >




Realizace (nejen) Burbankova pedagogického snu o harmonii mezi dítětem a přírodou v České republice

Kateřina Jančaříková, Antonín Jančařík  |  12. 9. 2008  |  Všechny články >

Život moderních obyvatel měst je stále více vzdálen přírodě. Toto odloučení od přírody je důvodem mnohých psychických i fyzických potíží. Lékem na tyto potíže jsou, kromě jiného, i zooterapie. Autoři se zamýšlejí nad otázkou, zda by místo „náhražkové léčby“ nebylo lepší přistoupit k řešení komplexnímu.

celý článek >

0 komentářů >




Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství

Kateřina Jančaříková  |  12. 9. 2008  |  Všechny články >

V posledních dvou desetiletích probíhá na našich školách proces, který můžeme nazvat návrat k chovatelství. Učitelé pořizují do škol nejrůznější zvířata, protože předpokládají pozitivní účinky jejich přítomnosti na třídní klima i na jednotlivé žáky.

celý článek >

0 komentářů >








Víte, proč má Český portál ekopsychologie ve svém logu zeleného muže?

Protože se v něm stejně jako v ekopsychologii prolíná to lidské a přírodní. Jedním z klíčových témat ekopsychologie je kontakt s přírodním světem a zelený muž ztělesňuje jak přírodní svět, tak důležitost našeho spojení s ním. Možná jste si všimli, že z úst zeleného muže vyrůstají zelené výhonky – a jedna z našich hlavních otázek přitom zní, jak s veřejností mluvit o přírodě a životním prostředí. A konečně, příroda kolem nás i v nás si zaslouží vnímavost a respekt, a my se budeme na našich stránkách opakovaně vracet k tématu, proč lidé (ne)chrání životní prostředí.

Zelený muž je nicméně symbol zahalený tajemstvím a je mnoho způsobů, jak ho interpretovat. Pokud se o zelených mužích chcete dozvědět víc, doporučujeme českou Wikipedii, povedenou bakalářskou práci Anny Němcové nebo ukázku z knihy "Cestami zelených mužů".

Logo Zeleného mužu pro nás vytvořila grafička Jana Kudrnová, kterou nám doporučili ze Sedmé generace.

archiv >