Lesní mateřské školy
Nová kniha "Psychologie vztahu k přírodě a životnímu prostředí"
Přinášíme nahlédnutí do nové knihy a tipy, kde ji sehnat.
DVTV: Kdo je chvíli offline, jako by nebyl, varuje psycholožka
Jak děti a dospělé ovlivňují spousty hodin strávených u počítačů? O tom si povídala Daniela Drtinová s prof. PhDr. Lenkou Šulovou, CSc. z Univerzity Karlovy. DVTV vysílalo rozhovor 23. února 2015.
50 zážitků, které je dobré prožít do začátku puberty
Co by měly prožít všechny děti, než jim začne puberta? Inspirativní odpověď nabízí originální britská kampaň. Přinášíme překlad plakátu této kampaně s 50 zážitky, které by neměly dětem před nástupem puberty uniknout.
iForum: Ekopsychologie nabízí jedinečné možnosti, jak propojit vědecký výzkum s ochranou přírody
Rozhovor Lucie Kettnerové s Janem Krajhanzlem, který vyšel v on-line časopisu Univerzity Karlovy. Povídalo se o psychologii vztahu člověka k přírodě a propojování vědy s praxí.
Ekolist: Děti tráví venku čím dál méně času. Stejně jako dospělí
"Pobyt venku ustupuje virtuální realitě a děti tak tráví stále více času mezi čtyřmi stěnami, často v sedě u televizních nebo počítačových obrazovek a mobilních telefonů. Děti v tom ale nejsou samy, podobně se chovají i dospělí. " Článek Zdeňky Vítkové na téma, které nás pálí dlouhodobě aneb Český portál ekopsychologie na stránkách Ekolistu.
Recenze knihy "Environmentální výchova v mateřské škole"
Víte, jaká odborná publikace byla v loňském roce nejprodávanější knihou nakladatelství Portál? "Environmentální výchova v mateřské škole" od Elišky Leblové! Je to mimořádný úspěch. Pokud knížku zatím neznáte, přinášíme recenzi od Terezy Valkounové, ředitelky Asociace lesních mateřských škol.
Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji
Příspěvek se zabývá rolí a významem environmentální výchovy v předškolním věku dětí. Jako příklad dobré praxe je dále představen alternativní koncept předškolní výchovy – lesní mateřské školy, který s úspěchem funguje v Německu, Dánsku a dalších zemích. Výsledky zahraničních výzkumů dokazují potenciál této alternativy pro předškolní výchovu.
Víte, že informace mohou změnit chování lidí k životnímu prostředí jen málokdy?
Zahraniční studie od 80. let průběžně dokazují, že samotné znalosti mají jen minimální vliv na postoje, a ty mají jen dílčí vliv na chování (Bell, 2001, McGonigal, 2011). Pokud si tedy lidé rozšíří své znalosti, neznamená to, že „půjdou do sebe“ a „začnou se chovat správně“. Výsledky zahraničního výzkumu, který upozorňuje na tuto nepříjemnou skutečnost, potvrzuje i aktuální výzkum v České republice (Hromádka, 2010). Informace jsou tedy důležitou součástí environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, ale samy o sobě nestačí.