Děti
Ekolist: Děti tráví venku čím dál méně času. Stejně jako dospělí
"Pobyt venku ustupuje virtuální realitě a děti tak tráví stále více času mezi čtyřmi stěnami, často v sedě u televizních nebo počítačových obrazovek a mobilních telefonů. Děti v tom ale nejsou samy, podobně se chovají i dospělí. " Článek Zdeňky Vítkové na téma, které nás pálí dlouhodobě aneb Český portál ekopsychologie na stránkách Ekolistu.
Děti jsou venku méně, než potřebují ke zdravému vývoji
Dělal jsem si malou rešerši, kolik času trávíme venku a jak se to mění: Dnešní děti tráví volnou hrou venku přibližně 2x až 4x méně času než generace jejich rodičů před 25-30 lety.
Ministerstvo životního prostředí ČR: Cíle a indikátory pro environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu
V roce 2011 vytvořila pracovní skupina složená zástupců ekocenter, akademické sféry a Ministerstva životního prostředí dokument, který popisuje cíle české environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty.
Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy
Každé období dětství, od počátku života až po mladé lidi na hranici dospělosti, má své jedinečné příležitosti pro rozvoj vztahu k přírodě.
Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků
Článek je přehledovou studií pojednávající o dosavadním výzkumu tzv. významných životních zkušeností (significant life experiences - SLE). Tato oblast výzkumu se zabývá otázkou, jaké životní zkušenosti se podílejí na formování proenvironmentálního chování
Vrba naslouchá, vrba vypráví: Střípek z ekonaratologie
Primárním úkolem učitelů environmentální výchovy je zprostředkovat žákům možnost pobytu v přírodě, komunikace s živým tvorem, ustoupit do pozadí a nechat je naslouchat a učit se od toho nejlepšího učitele, kterým je příroda sama. Tuto činnost může učitel pokorně doplňovat vyprávěním nebo čtením příběhů o přírodě, nasloucháním vyprávění žáků o tom, jak oni vnímají přírodu, co oni zažily.
Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství
V posledních dvou desetiletích probíhá na našich školách proces, který můžeme nazvat návrat k chovatelství. Učitelé pořizují do škol nejrůznější zvířata, protože předpokládají pozitivní účinky jejich přítomnosti na třídní klima i na jednotlivé žáky.
Děti potřebují pro svoji hru přirozené venkovní prostředí
Jedním z negativních rysů dnešního životního stylu je, že lidé tráví většinu svého volného času i pracovní doby v místnostech a pobyt ve venkovním přírodním prostředí značně omezují. Tato neustále se prohlubující negativní tendence může vážným způsobem ohrozit nastupující generace a jejich zdravý vývoj.
Joseph Cornell: Naslouchat přírodě, cesty k hlubšímu prožívání přírody
Joseph Cornell je žijící legenda světové environmentální výchovy. Zalistujme volným překladem s výpisky z německého vydání jeho inspirativní knihy Naslouchat přírodě, Cesty k hlubšímu prožívání přírody (anglický originál Listening to Nature. How to Deepen your Awareness of Nature, USA: Dawn Publications, 1987).
Bedrník 2/2007: Téma psychologie
Na sklonku května 2007 vychází Bedrník, časopis pro ekogramotnost, jehož hlavním tématem je psychologie. Přináší články Jana Krajhanzla, Marka Fraňka nebo Emilie Strejčkové.
Víte, že může být permakultura inspirací pro váš pracovní život?
Permakultura totiž přináší podněty, jak hospodařit se svými zdroji, proč je dobré dávat do velké nádoby kameny dříve nežli písek a že problém se může stát také řešením.
Více najdete v článku Jana Froňka.