Děti



Ekolist: Děti tráví venku čím dál méně času. Stejně jako dospělí

21. 6. 2013  |  Všechny články >

"Pobyt venku ustupuje virtuální realitě a děti tak tráví stále více času mezi čtyřmi stěnami, často v sedě u televizních nebo počítačových obrazovek a mobilních telefonů. Děti v tom ale nejsou samy, podobně se chovají i dospělí. " Článek Zdeňky Vítkové na téma, které nás pálí dlouhodobě aneb Český portál ekopsychologie na stránkách Ekolistu.

celý článek >

0 komentářů >




Děti jsou venku méně, než potřebují ke zdravému vývoji

Jan Krajhanzl  |  19. 3. 2013  |  Všechny články >

Dělal jsem si malou rešerši, kolik času trávíme venku a jak se to mění: Dnešní děti tráví volnou hrou venku přibližně 2x až 4x méně času než generace jejich rodičů před 25-30 lety.

celý článek >

0 komentářů >




Ministerstvo životního prostředí ČR: Cíle a indikátory pro environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu

15. 1. 2012  |  Všechny články >

V roce 2011 vytvořila pracovní skupina složená zástupců ekocenter, akademické sféry a Ministerstva životního prostředí dokument, který popisuje cíle české environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty.

celý článek >

0 komentářů >




Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy

Jan Krajhanzl  |  7. 10. 2011  |  Všechny články >

Každé období dětství, od počátku života až po mladé lidi na hranici dospělosti, má své jedinečné příležitosti pro rozvoj vztahu k přírodě.

celý článek >

0 komentářů >




Zkušenosti významné pro formování vztahu člověka k přírodě – shrnutí dosavadních poznatků

Viktor Kulhavý  |  8. 5. 2009  |  Všechny články >

Článek je přehledovou studií pojednávající o dosavadním výzkumu tzv. významných životních zkušeností (significant life experiences - SLE). Tato oblast výzkumu se zabývá otázkou, jaké životní zkušenosti se podílejí na formování proenvironmentálního chování

celý článek >

0 komentářů >




Vrba naslouchá, vrba vypráví: Střípek z ekonaratologie

Kateřina Jančaříková  |  12. 9. 2008  |  Všechny články >

Primárním úkolem učitelů environmentální výchovy je zprostředkovat žákům možnost pobytu v přírodě, komunikace s živým tvorem, ustoupit do pozadí a nechat je naslouchat a učit se od toho nejlepšího učitele, kterým je příroda sama. Tuto činnost může učitel pokorně doplňovat vyprávěním nebo čtením příběhů o přírodě, nasloucháním vyprávění žáků o tom, jak oni vnímají přírodu, co oni zažily.

celý článek >

0 komentářů >




Zkušenosti s chovem exotických zvířat v českém školství

Kateřina Jančaříková  |  12. 9. 2008  |  Všechny články >

V posledních dvou desetiletích probíhá na našich školách proces, který můžeme nazvat návrat k chovatelství. Učitelé pořizují do škol nejrůznější zvířata, protože předpokládají pozitivní účinky jejich přítomnosti na třídní klima i na jednotlivé žáky.

celý článek >

0 komentářů >




Děti potřebují pro svoji hru přirozené venkovní prostředí

Marek Franěk  |  20. 1. 2008  |  Všechny články >

Jedním z  negativních rysů dnešního životního stylu je, že lidé tráví většinu svého volného času i pracovní doby v místnostech a pobyt ve venkovním přírodním prostředí  značně omezují. Tato neustále se prohlubující negativní tendence může vážným způsobem ohrozit nastupující generace a jejich zdravý vývoj.

celý článek >

0 komentářů >




Joseph Cornell: Naslouchat přírodě, cesty k hlubšímu prožívání přírody

Jan Froněk  |  6. 6. 2007  |  Všechny články >

Joseph Cornell je žijící legenda světové environmentální výchovy. Zalistujme volným překladem s výpisky z německého vydání jeho inspirativní knihy Naslouchat přírodě, Cesty k hlubšímu prožívání přírody (anglický originál Listening to Nature. How to Deepen your Awareness of Nature, USA: Dawn Publications, 1987).

celý článek >

0 komentářů >




Bedrník 2/2007: Téma psychologie

3. 6. 2007  |  Všechny články >

Na sklonku května 2007 vychází Bedrník, časopis pro ekogramotnost, jehož hlavním tématem je psychologie. Přináší články Jana Krajhanzla, Marka Fraňka nebo Emilie Strejčkové.

celý článek >

0 komentářů >








Víte, že informace mohou změnit chování lidí k životnímu prostředí jen málokdy?

Zahraniční studie od 80. let průběžně dokazují, že samotné znalosti mají jen minimální vliv na postoje, a ty mají jen dílčí vliv na chování (Bell, 2001, McGonigal, 2011). Pokud si tedy lidé rozšíří své znalosti, neznamená to, že „půjdou do sebe“ a „začnou se chovat správně“. Výsledky zahraničního výzkumu, který upozorňuje na tuto nepříjemnou skutečnost, potvrzuje i aktuální výzkum v České republice (Hromádka, 2010). Informace jsou tedy důležitou součástí environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, ale samy o sobě nestačí.

archiv >