Česká republika



Předmluva k českému vydání knihy "Psychologie environmentálních problémů"

Jan Krajhanzl, Bedřich Moldan  |  17. 1. 2010  |  Všechny články >

V momentě, kdy přichází na české knižní pulty vůbec první ekopsychologická monografie, se lze ohlédnout a podívat se, proč už několik let viselo vydání knihy o psychologii aplikované na problematiku environmentálních problémů ve vzduchu.

celý článek >

0 komentářů >




Ekopsychologie: psychologie pro časy environmentálních problémů

Jan Krajhanzl  |  10. 10. 2008  |  Všechny články >

„Chování k životnímu prostředí a vztah k přírodě přece nejsou psychologická témata,“ zazní občas z jiných oborů. Podobně se říkávalo, že ochrana životního prostředí je polem přírodovědných disciplín, a společenské vědy jako ekonomie, filosofie, etika a sociologie nemají lézt „exaktním“ vědám do zelí. Zdá se, že časy se mění...

celý článek >

0 komentářů >




Letní výjezd 2008

Jan Krajhanzl  |  17. 8. 2008  |  Všechny články >

Vzpomínka na neformální oborové setkání 11.-12. srpna 2008. Byl to tak trochu výlet, tak trochu odborný seminář pod širým nebem.

celý článek >

0 komentářů >




Dotazník "Přijetí environmentální odpovědnosti"

Michal Šmolka  |  9. 2. 2008  |  Všechny články >

Celá řada lidí, kteří si uvědomují environmentální následky svého chování, se nechová šetrně k životnímu prostředí. „Co změním?“ ptají se, a sami si odpovídají, že kvůli jejich environmentálně šetrným rozhodnutím se velkochovy s dobytkem ani spalovny odpadu stejně nezavřou. Existují však i lidé, kteří přijímají svou morální odpovědnost za dopady svého chování na životní prostředí.

celý článek >

0 komentářů >




Bedrník 2/2007: Téma psychologie

3. 6. 2007  |  Všechny články >

Na sklonku května 2007 vychází Bedrník, časopis pro ekogramotnost, jehož hlavním tématem je psychologie. Přináší články Jana Krajhanzla, Marka Fraňka nebo Emilie Strejčkové.

celý článek >

0 komentářů >




Děti a příroda: prožívání a zkušenosti

Jan Krajhanzl  |  27. 5. 2007  |  Všechny články >

Původní český výzkum z roku 2005 ukazuje, že zkušenost dětí s přírodním prostředím a jeho prvky skutečně koreluje s emoční reakcí dětí na přírodu. Tedy děti zkušenější v kontaktu s přírodou se v přírodě také lépe cítí, a platí to i obráceně: ti, co se v přírodě dobře cítí, jsou v kontaktu s přírodou co z hlediska objemu zkušeností s přírodním prostředím zkušenější.

celý článek >

0 komentářů >








Víte, jak omezený vliv mají informace o globálních změnách klimatu na postoje?

Coleman (2010) popisuje zajímavou studii, která zjišťovala, jak výše dosaženého vzdělání u členů obou největších politických stran v USA ovlivňuje jejich přesvědčení o globálních klimatických změnách. Výsledky přinesly pozoruhodná zjištění: zatímco v případě demokratů rostla s vyšším vzděláním také starost z globálních klimatických změn, u republikánů rostl s dosaženým vzděláním klimaskepticismus.

Trefně to ilustruje skutečnost, která je v psychologii dobře známá - že totiž lidé dokáží být vůči objektivním informacím často poměrně "imunní" (Futerra, 2010; O’Neill & Nicholson-Cole, 2009; Randall, 2009; Lertzman, 2008).

Více najdete v publikaci Jana Krajhanzla.

archiv >