Psychologie Dnes: Proč potřebujeme přírodu

21. 4. 2008  |  aktualizováno 14. 8. 2013  |  Všechny články  |  0 komentářů


Foto: Daniel Horacio Agostini / flickr.com (Creative Commons)

Ubližujeme přírodě a příroda se brání, slyšíme na jedné straně. Nikoli, není třeba se ničeho obávat, změny v ekosystémech jsou v historii Země běžné, uklidňuje druhá strana.

Otázka vztahu člověka k přírodě a k životnímu prostředí se u nás stejně jako v ostatních rozvinutých zemích dostává stále častěji na pořad dne. Příčinou nejsou pouze občasné živelné katastrofy, jež jsme u nás zažili na vlastní kůži a o nichž se domníváme, že mohly vzniknout působením člověka na přírodu. Zdá se, že potřeba být obklopen přírodou patří ke spontánním a hlubokým lidským potřebám. Klasické výzkumy z osmdesátých let týkající se takzvaných „environmentálních preferencí“ neboli typů životního prostředí, které si člověk spontánně podle svých sympatií zvolí, ukázaly důležitost přírodního prostředí pro člověka bez ohledu na kulturu a věk. Pokusné osoby měly za úkol vybrat z předkládaných diapozitivů ten typ životního prostředí, který jim byl nejsympatičtější. Přesto, že řada z nich žila ve městech celý život, bez výjimky všichni sáhli po diapozitivu zachycujícím přírodní prostředí. Se stejnými výsledky se psychologové setkali i ve výzkumu přímo v terénu - v drtivé většině dává člověk přednost přírodnímu prostředí.


Plné znění článku



Jak citovat tento článek

HUČÍN, Jakub. Proč potřebujeme přírodu. Psychologie Dnes. Dostupné z: http://jakub.hucin.cz/eko.html






Víte, že informace mohou změnit chování lidí k životnímu prostředí jen málokdy?

Zahraniční studie od 80. let průběžně dokazují, že samotné znalosti mají jen minimální vliv na postoje, a ty mají jen dílčí vliv na chování (Bell, 2001, McGonigal, 2011). Pokud si tedy lidé rozšíří své znalosti, neznamená to, že „půjdou do sebe“ a „začnou se chovat správně“. Výsledky zahraničního výzkumu, který upozorňuje na tuto nepříjemnou skutečnost, potvrzuje i aktuální výzkum v České republice (Hromádka, 2010). Informace jsou tedy důležitou součástí environmentální výchovy, vzdělávání a osvěty, ale samy o sobě nestačí.

archiv >