Studie
Několik zásad, jak úspěšně komunikovat ochranu biodiverzity
Českou krajinu máme rádi, a přesto se čím dál více ukazuje, že krajina kolem nás vymírá, dochází ke snižování její biodiverzity. Jak s veřejností komunikovat toto důležité téma?
Česká veřejnost a sucho 2018
Nový výzkum přináší dosud nejpodrobnější sondu do postojů a chování české veřejnosti v oblasti sucha. Více než dvou a půl tisíce dotazovaných jsme se ptali, jak vnímají sucho, jaká opatření pro boj se suchem podporují a jak jsou ochotni se sami do aktivit proti suchu zapojit.
Vychází kniha "Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí"
Kniha nabízí přehled toho nejdůležitějšího z průzkumů českého veřejného mínění v oblasti ochrany přírody a životního prostředí, a doplňuje zjištění z nového rozsáhlého výzkumu. Zájemcům je k dispozici na stránkách Munispace.
Česká veřejnost a změna klimatu 2015
Reprezentativní výzkum Katedry environmentálních studií FSS MU podrobně zkoumal, jak Češi vnímají globální změnu klimatu a jaké aktivity v oblasti ochrany klimatu jsou ochotni podpořit.
Ochrana divoké přírody očima české veřejnosti 2015
Výzkum Katedry environmentálních studií FSS MU jako první šetření svého druhu přibližuje, jaký je vztah Čechů k divoké přírodě, jaký postoj mají k divokým šelmám či jak vnímají rozšiřování české divočiny.
Mapa české environmentální angažovanosti 2015
Cílem Mapy české environmentální angažovanosti 2015 je popsat, v čem a jakým způsobem je česká společnost environmentálně aktivní a jak se angažují jednotlivé cílové skupiny.
Občanská angažovanost 2015
Ve výsledcích nového českého reprezentativního výzkumu mezi 3 876 dotazovanými najdete odpovědi na otázky, v čem se Češi a Češky angažují, co je motivuje a co všechno víme o těch, kteří jsou aktivní/pasivní.
Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí
Publikace hledá v zahraničních výzkumech i kampaních odpovědi na tři otázky: Jak komunikovat s veřejností o klimatických změnách? Jak podporovat chování šetrné k životnímu prostředí? Jak připravit účinnou kampaň?
Člověk + příroda = udržitelnost? Texty o proměně vztahů lidí k přírodě, environmentální výchově a udržitelnosti
Nejen environmentalisté si uvědomují, že jednou z mnoha změn, kterými společnost v posledních desetiletích prochází, je i proměna vztahu lidí k přírodě – a právě tímto tématem se zabývá náš sborník. V první části mapujeme vzájemný (měnící se) vztah člověka a přírody. Ve druhé části se zamýšlíme nad tím, jak podpořit environmentálně udržitelné chování. Ve třetí části se pak ptáme, jakou roli pro udržitelné chování má pobyt v přírodě.
Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí
Významnou pozornost psychologů a aktivistů v posledních letech přitahují emoce, které prožíváme tváří v tvář problémům životního prostředí. Právě díky těmto emocím můžeme lépe pochopit, proč se lidé tak často chovají v souvislosti s aktuálními hrozbami podivně/iracionálně.
Víte, proč má Český portál ekopsychologie ve svém logu zeleného muže?
Protože se v něm stejně jako v ekopsychologii prolíná to lidské a přírodní. Jedním z klíčových témat ekopsychologie je kontakt s přírodním světem a zelený muž ztělesňuje jak přírodní svět, tak důležitost našeho spojení s ním. Možná jste si všimli, že z úst zeleného muže vyrůstají zelené výhonky – a jedna z našich hlavních otázek přitom zní, jak s veřejností mluvit o přírodě a životním prostředí. A konečně, příroda kolem nás i v nás si zaslouží vnímavost a respekt, a my se budeme na našich stránkách opakovaně vracet k tématu, proč lidé (ne)chrání životní prostředí.
Zelený muž je nicméně symbol zahalený tajemstvím a je mnoho způsobů, jak ho interpretovat. Pokud se o zelených mužích chcete dozvědět víc, doporučujeme českou Wikipedii, povedenou bakalářskou práci Anny Němcové nebo ukázku z knihy "Cestami zelených mužů".
Logo Zeleného mužu pro nás vytvořila grafička Jana Kudrnová, kterou nám doporučili ze Sedmé generace.